AAH!
English French German Italian Portuguese Russian Spanish
Vi ste ovde:  
AAH! Putovanja Daleka putovanja su čest uzrok prolaznih tegoba

Anketa

Na internetu najviše koristim
 

Pretraga

Daleka putovanja su čest uzrok prolaznih tegoba Štampa El. pošta

Džet leg

Savremeni način života i poslovanja zahtevaju i savremeni način putovanja. Razdaljine koje su nekada ljudi prelazili za nekoliko dana, pa čak i nekoliko meseci, zahvaljujući savremenim prevozom danas se „savlađuju“ za samo nekoliko sati. A koliko se naš organizam u međuvremnu prilagodio ovom tehnološkom napretku? Da li postoje i koji su zdravstveni rizici kada se u toku jednog dana pređe više vremenskih zona?

„Džet leg“ (engl: jet lag) je izraz koji označava prolazan zdravstveni poremećaj koji se javlja kao odgovor organizma na remećenje ustaljenih fizioloških i bioloških ritmova. Ispoljava se kod najvećeg broja ljudi na putovanjima na kojima se za kratko vreme pređu tri ili više vremenskih zona. Srećom, ove tegobe, po pravilu, kratko traju i obično nestaju bez posledica.

 

U na šem jeziku ne postoji odgovarajući izraz i često se pogrešno naziva „bolest putovanja“ ili „bolest letenja“. Džet leg nije bolest, već samo prolazni poremaćaj, a da bi se to shvatilo moramo najpre da se osvrnemo na to kako naš organizam, zapravo, reaguje. Pre svega, treba znati da naše telo ima određeni ritam, kao, uostalom, i sve drugo u prirodi. Ovi ritmovi predstavljaju naš unutrašnji, fino naštelovani  sat, koji  reguliše sve naše fiziološke i psihološke parametre, kao što su, na primer, telesna temperatura, nivo hormona u krvi, ciklus budnost-san... a svi su oni pod uticajem spoljašnjih faktora, a naročito ciklusa svetlost-tama. Kada se pri putovanju, za kratko vreme pređe više vremenskih zona, naši unutrašnji ritmovi moraju da se prilagode novonastalim uslovima.

Desinhronizacija

Proces se odvija u dve faze. U prvoj fazi (faza desinhronizacije) javlja se niz nespecifičnih i različitih poremećaja, koji su i osnovni simptomi ovog zdravstvenog problema. Mogu se javiti jedan ili više simptoma, kao što su umor, opšta slabost, nesanica, glavobolja, vrtoglavica, mučnina, gorušica, smanjenje apetita, smanjenje koncentracije, mišićna slabost, loša koordinacija pokreta i slično.  Posle izvesnog vremena organizam će se prilagoditi novim uslovima i postepeno će uspostaviti balans svih telesnih procesa, što će na kraju ukinuti sve džet lega. Važno je prepoznati da se radi o prolaznim poremećajima koji ne zahtevaju terapiju, već samo vreme (i strpljenje) koje je potrebno organizmu da ponovo uspostavi stanje ravnoteže. Smatra se da je potreban po jedan dan za normalizovanje ritma po svakoj pređenoj vremenskoj zoni, a za putovanja koja uključuju prelazak više od šest vremenskih zona organizmu je potrebno dve nedelje da se potpuno stabilizuje i adaptira i, što je naročito važno za sportiste, pravu formu i sportsku efikasnost.

Pojava simptoma džet lega nije obavezan pratilac dugih letova. Dešava se kod najvećeg broja ljudi koji pri putovanju avionom pređu više vremenskih zona, ali postoje i individualne varijacije. Kod različitih ljudi je različita brzina prilagođavanja, a kod nekih to prođe bez ikakvih zdravstvenih neprijatnosti.

Istok zapad

Iskustvo je pokazalo da se bolje podnosi putovanje u pravcu istok-zapad, odnosno lakše je prilagoditi se situaciji u kojoj se produžava dan. Mlađe osobe će se brže prilagoditi nego starije, a najmanje problema imaju deca. Ni „struktura“ ličnosti nije bez značaja, jer će „noćne ptice“ bolje podneti put na istok, a „dnevnim tipovima“ više odgovara put na zapad.

Što se pre izložimo sunčevoj svetlosti, brže će se uravnotežiti i sam organizam ili, drugačije rečeno, što pre uspostavimo uobičajeno ponašanje u dnevnim aktivnostima (ritam aktivnosti i odmora, ritam obroka, ritam budnosti i sna...), a u odnosu na aktuelno vreme vremenske zone u koju smo sleteli, i svi naši unutrašnji ritmovi će se brže normalizovati, a neprijatnosti od džet lega smanjiti i brzo nestati.

U poslednjih nekoliko godina se intenzivno radi na izučavanju različitih supstanci koje bi pomogle da se lakše podnesu ili ukinu neprijatni simptomi džet lega. Ove supstance su u medicini poznate kao hronobiotski lekovi, a trebalo bi da svojim dejstvom ubrzaju resinhronizaciju biološkog časovnika. Najpoznatiji je melatonin, čiji se efekti intenzivno proučavaju. Na zapadnom tržištu je moguće nabaviti i homeopatske preparate, koji olakšavaju neprijatne simptome koji potiču od džet lega.

Verujemo da će jednog dana medicina i farmacija naći efikasan način za prevenciju džet lega, a do tada uživajte na dalekim putovanjima i ne gubite veru u sopstveno telo. Naš organizam je naoružan velikom sposobnošću prilagođavanja, samo mu je potrebno malo vremena da uspostavi sopstveni ritam. Dajte mu to vreme.

Praktična uputstva

Postoji nekoliko praktičnih uputstava putnicima kako da  ubrzaju prilagođevanje svog unutrašnjeg sata i smanje ili izbegnu simptome džet lega:

  • Odmah po polasku na putovanje podesiti svoje ručne časovnike na aktuelno vreme vremenske zone u koju dolazite.

  • Po prispeću na odredište, provedite nekoliko sati napolju, na dnevnom svetlu (naravno, ukoliko ste doputovali u toku dana, a najveći broj aviokompanija praktikuje dnevne letove), uz laganu fizičku aktivnost kao što su šetnja, vežbe istezanja, plivanje i sl.  Najbolje bi bilo da odmah pošto se smestite odete u jednosatnu šetnju.

  • Prilagodite odlazak na spavanje i vreme obroka ravnajući se prema novopodešenom (lokalnom) vremenu na ručnom časovniku, a u skladu sa uobičajenim navikama odlaska na spavanje i obedovanja.

  • Planirajte obaveze (ako putujete poslom) za uveče ukoliko putujete na istok, za ujutru, ukoliko putujete na zapad.

  • Izbegavajte alkohol tokom leta, pogoršaće simptome džet lega kad sletite.

  • Nekoliko dana pre puta pokušajte da imitirate ciklus budnost-san i ritam obedovanja u skladu sa tim kakvi će ovi ritmovi biti na odredištu.

  • Nikako ne uzimajte lekove za spavanje da bi ste na odredištu uspostavili ritam spavanja. Ovakvi postupci samo će odložiti prilagođavanje.

  • Nekoliko dana pre puta uključite u ishranu hranu bogatu triptofanom, kao što su ćuretina i mlečni proizvodi. To će pomoći da se vaš unutrašnji sat brže resinhronizuje.


http://www.casopishorizont.com/savetidalekaputovanja.html
 

Powered by Web Agency